Uppföljning inställt flyg

Som några av er minns så blev vårt flyg inställt när vi skulle resa utomlands i somras.  Har skrivit två inlägg om det tidigare. Ni kan läsa inlägg ett här och inlägg två här. Men som kort sammanfattning så kan jag berätta att flygbolaget nekade oss ersättning och hänvisade till att det tekniska felet berodde på en orsak utom deras kontroll. Vi blev nästan fyra timmar försenade pga detta.

Vi gav oss dock inte utan kontaktade konsument europa då vi tyckte att detta var ett felaktigt beslut från flygbolaget. Då vi flög från Danmark så hänvisade konsument europa oss till danska Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Vi skickade in vår överklagan till dem och vi fick bekräftelse på att de skulle jobba med ärendet. Hade inte hört något på 2 månader, men så plötsligt dök det upp ett mail i inkorgen där det står att flygbolaget går med på att betala oss totalt 1 600 euro då vi var 4 drabbade resenärer. Och nu i veckan så kom pengarna in på kontot. :)

Galet egentligen, men det känns bra. Vi fick ju en hel semesterdag förstörd pga. det inställda flyget och fick lite följdproblem pga. detta.

För er som inte känner till har ju EU skärpt kraven på ekonomisk ersättning när flyg blir försenade. Ni kan läsa mer om det på konsument europas hemsida. Kan också säga att när jag googlade runt om det här så fanns det en hel del sidor som "hjälper" till med sådana här överklaganden, mot en ersättning av kanske 25 % av ersättningen man får från flygbolaget. Jag tycker helt klart att man ska göra överklagan själv då det är väldigt enkelt och det finns en bra guide på konsument europas hemsida.


Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vårt buffertmål

Spartips

Börsen och räntehöjningar. Hur vi agerar i höst